Alla inlägg under juni 2011

Av Simone van Klaveren - 28 juni 2011 23:14

SHIT ASSÅ xD hehe, Litchi har ju vägt runt 50 gram i princip hela veckan. Igår gick han, på 3 timmar, upp 5 gram! Under natten gick han upp ytterligare 2. Han vägrar dock äta xD Han har nu båda ögonen öppna, den ena va dock lite slemmig, så vi fick ta en pappersbit med ljummet, kokt vatten på och göra rent lite, funnkade jättebra!  Idag gick han ner 2 gram igen, men han ville fortfarande inte äta. Varken ersättningen som jag köpte igår, eller Kiaras mjölk. Livlig var han också! Har nog aldrig sett en sån liten unge springa så snabbt! :) Nu kollade jag alldeles nyss vad han vägde, och han vägde då 59 gram! Han har alltså gått upp 4 gram igen! Känns bra ^^ Vi får avvakta lite och se hur det går imorgon, om han inte går upp mer så följer han med till veterinären på torsdag. Men det ser ut som att det kommer gå bra! Får dock inte vara för säker...


Syskonen mår bara bra! Dom växer otroligt snabbt! Peach och Cherry, de 2 största har idag varit utanför boet :) Vi tog även ner dom en stund så att mina syskon kunde få se dem, de tyckte alla var kul! Även Peach och Cherry ;)

Kiwi har varit ganska tyst av sig, men han verkar må bra :) Jag har även kollat kön och jag TROR att Peach är den enda honan. Resten är killar tror jag! :)

Bild på Peach till vänster, och Cherry till höger! :)


 

Av Simone van Klaveren - 25 juni 2011 14:57

Oj, länge sen jag uppdaterade här..


Måste faktiskt skriva mer, vill ju ha det som en dagbok som jag kan se tillbaka till senare..


Peach va först med att öppna ögonen, har för mig att det var på dag 8.. Han vägde då 127 gram.

Cherry vägde 94 gram, Kiwi 81 gram, och Litchi 48 gram.


Cherry öppnade ögonen på dag 9.

Kiwi öppnade ögonen idag, alltså på dag 12, och Litchi blundar än ;)


På dag 10, vägde Peach 156 gram, Cherry 117, Kiwi 91 och Litchi 51 - 52.

Idag har jag inte vägt dom ännu, förutom Litchi som vägs varje gång innan han äter, och efter han har ätit. Han brukar gå upp ett gram efter att han har ätit, men det försvinner efter några timmar.. Så han väger idag fortfarande 52 gram..

Cherry, Kiwi och Peach har börjat krypa i bolådan. Även Litchi lite men han kom inte så långt eftersom han är så liten, haha :) Blir spännande att se när Litchi öppnar ögonen och när dom vågar sig ur bolådan! Fina, fina bebisar <3

Bild från igår :)  Från längst upp: Litchi, Cherry, Peach, Kiwi :)

Av Simone van Klaveren - 20 juni 2011 23:06

Jag har ju inte varit så aktiv dom senaste dagar som ni kanske märkt... Men jag får försöka bli det :)

Hur som helst, alla 4 bebisar lever och mår bra! Lillen, får extra dia 2 ggr per dag, morgon och kväll. Det verkar som att han inte får i sig något alls längre, vilket inte är så konstig om alla syskon är mycket större. Jag har ingen våg, men jag skulle gissa på att knubbis (den största) väger 3 gånger så mycket som lillen. Dom andra 2 kanske 2 gånger så mycket som lillen.. Så han har det inte lätt han! Men jag är otroligt glad över att han fortfarande lever, för jag vet att han kan dö när som helst.


Jag tror att jag har bestämt deras namn nu också, men det kan ändras!


Den största, som är mörk viltgrå: Peach

Den ljus viltgråa, som är stor han med: Cherry

Stor chinchilla: Kiwi

Lilla chinchilla: Litchi


Ni får gärna ge förslag på andra namn, om ni kommer på nåt bättre! :) Eller om ni tycker jag bör byta namn ^^


En bild på söta Cherry får följa med!


 

Av Simone van Klaveren - 18 juni 2011 19:57

Lillen överlevde! :D

Blev superglad när jag såg de små liven krypa i boet imorse. Jag vågar inte riktigt kolla till dem längre efter att jag hittade en död. Jag är så jävla rädd att jag hittar en död till.. Men när man väl har gjort de och ser att alla lever, så blir man helt enkelt överlycklig! :)


Dock får inte lillen mat av mamma, eller ja.. åtminstone inte lika mycket som syskonen. Jag får därför använda min metod, som jag skrev om i förra inlägget. Jag gör det några minuter 2 - 3 gånger per dag, och det funkar bra än så länge! :)

Ikväll, eller imorgon blir det bilder igen! :) Älskar bebbarna <3


Av Simone van Klaveren - 17 juni 2011 21:21

Har inte orkat uppdatera, eftersom det dog en unge för 2 dagar sen.. har alltså halft lite annat att tänka på än bloggplatsen..Jätte tråkigt att det dog 1, men tyvärr kan jag inte göra något åt det :(

De andra 4 mår bara bra! 1 av dem är ENORM, 2 stycken är mellan, och 1 är extremt liten! Såg det förut att den största nästan är dubbelt så stor som den minsta, så jag letade upp information på internet ang. vad jag kunde göra. Jag vill verkligen inte att fler ska dö...

Så då fick jag ett tips, att hålla upp mammans framben, och ungen i den andra handen så att den kunde dia, utan att syskonen buttar iväg den.

Bara 10 minuter innan hade Kiara diat dem, och alla hade en tjock och uppsvälld mage, förutom minstingen.. Så jag gjorde helt enkelt som den personen tipsade mig om, och nu har den också en rund och fin mage! :) Jag tvivlar faktiskt på om han skulle ha överlevt natten om jag inte gjorde det. Men, inte säkert att han gör det nu heller.. Men chansen att han gör det är i allafall större nu!


2 stycken är chinchilla färgad, och 2 stycken är viltgråa! Den som dog var också chinchilla.. Han dog när han var 2 dygn gammal :(


Ingen kommer någonsin förstå hur mycket jag älskar mina bebbar..


Har förresten köpt mjölkersättning, samt 2 sprutor i olika storlek, ifall det skulle behövas! :)

 

Av Simone van Klaveren - 14 juni 2011 15:25

ALLA 5 lever fortfarande!

Kiara är världens bästa mamma och jag är så superstolt över henne!

Igår trodde vi att det var något fel på en unge, att han hade vätska i lungorna, men de visade sig att det inte var något! Jag tvättade händerna med varmt vatten (utan tvål) och smörjde in händerna med kaninbajs och kiss, usch xD Kollade ju den ena igår och Kiara brydde sig inte ett dugg, hon har inte bitit ihjäl honom så det verkar ganska lugnt :) Tog trots allt en risk där..

Har nu sett att bebbarna börjar få färg, 4 stycken är mörkgråa, och 1 lite svartare. Så jag gissar på att 4 stycken blir viltgråa, och 1 chinchilla färgad! Dom har växt jätte mycket sen igår, och dom ser ut att vara 4 -5 dygn gamla. Dom är alltså lite för utvecklad för sin ålder, haha! Det är såååå svårt att låta bli att kolla.. Kommer kolla 1 gång per dag och se om dom mår bra. För väcker man dem för mycket så tar det mycket energi utav dem som dom behöver för att överleva. Här kommer en bild på en av sötnosarna! :)  

Av Simone van Klaveren - 13 juni 2011 16:50

Nu när jag kollade var det 5 stycken! 1 utav dem andades dock tungt och kommer antagligen inte överleva, han har vätska i lungorna :(

Av Simone van Klaveren - 13 juni 2011 12:39

Idag klockan 11, födde Kiara 4 vackra, levande liv! Jag fick höra alltihopa då jag låg i min säng och ''sov'' :D Jag var säker på att dom va döda eftersom jag aldrig hörde nåt pipande.. Men när jag kollade så såg jag 4 stycken levande! Detta på dag 32, klockan 11 på morgonen! Jag är ÖVERLYCKLIG! :D <3  

Presentation


Kaninbebisar!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards